Wintertijd: extra aandacht voor je gezondheid

Wintertijd

De klok gaat weer een uur terug. Of we willen of niet, we dalen langzaam maar zeker weer de donkere maanden van het jaar in. De donkere maanden en tegelijkertijd ook de tijd van het licht.

Dat lijkt wat tegenstrijdig… We zijn meer binnen, keren ook innerlijk meer naar binnen, volgen meer cursussen en de sociale contacten zijn minder vanzelfsprekend als in de zomertijd waarin we makkelijker onze buren in de tuin naast ons weten. Binnen steken we het licht aan, de kachel en zoeken de warmte. Buiten wordt het kouder, meer wind, wellicht een overvloed aan sneeuw en kou en opnieuw maar duimen voor een elf-steden-tocht. Nostalgie zo langzamerhand.

We moeten meer op onze gezondheid gaan letten. De aanmaak van vitamine D bijvoorbeeld is veel en veel minder dan in de zomer. In de laatste winter was het een dingetje. Wanneer mensen in hun bloed lieten prikken op de vitamine D bleek dat de meeste mensen hier een flink tekort in hadden. Vitamine D moet tussen de 50 en de 150 zitten. Waarbij 50 absoluut al te laag is en dat in de weerstand merkbaar is. Weet dat wanneer je blijft hangen in een griepje, een verkoudheid of vermoeidheid, je vitamine D wel eens aan de lage kant zou kunnen zijn. Makkelijk op te vangen door direct extra te gaan nemen.

Vitamine C: ragebolletje voor je bloedvaten

Ook vitamine C is een toppertje. Gedurende het hele jaar, maar vooral in de winter waarin virussen en bacteriën ons graag ‘een kopje kleiner’ maken…. Gewoon elke dag 1000 mgr. Wist je dat vitamine C een soort van ragebolletje is voor onze bloedvaten? Gebruiken we dit niet, dan ontwikkelen we allemaal een soort van scheurbuik maar dan op ader niveau. De aderen worden aan de binnenkant crackelee-achtig; krijgen scheurtjes en breukjes. En in deze scheurtjes en breukjes kan makkelijk cholesterol gaan plakken vanwege de stroefheid. Veel cholesterol doet de aderen dichtslibben en zie hier de hart- en vaatziekten. Doordat er door de overheid vaak gezegd wordt dat er voldoende vitamine C in ons eten zit, lopen we al jaren achter de feiten aan te lopen. En dat haal je niet meer in. Het zijn processen waar we geen weet van hebben.

Wintertijd dus ook vitamine tijd! Voorkomen is beter dan genezen. En langzaam maar zeker duiken we weer de decembermaand in, met de familie feesten, de zwarte, gele en rode pieten, de oliebollen en natuurlijk het vuurwerk met oud en nieuw.

Voorkeur voor zomer- of wintertijd? Vanaf de derde week van januari gaan we weer ‘de goede kant’ op. Richting licht, een uurtje meer licht en meer kans op zonnig weer. Nog even een paar maandjes doorbijten!

Lees hier meer over homeopathie in de winter »

Wist jij dit over slapen?

Wintertijd, een uurtje langer slapen dit weekend. Wist jij dit over slapen?

  • tussen de 5 en 10 uur slapen ‘normaal’ is?
  • een powernapje van 10 á 15 minuten al nut heeft?
  • ons lichaam van slag raakt bij een slaap te kort?
  • dat slapen nét zo belangrijk is als onze ademhaling en bloeddruk?
  • 10% van de Nederlanders een slaappil gebruik?
  • 30% van de Nederlanders niet aan 6 uur slaap per nacht komt?
  • veel mensen zich zorgen maken over hun slaappatroon?
  • slapen een super dynamisch proces is?
  • het licht van smartphone, IPad, televisie en Laptop de productie van Melatonine verstoord?
  • veel mensen Melatonine nemen om goed te kunnen slapen?
  • dat dit eigenlijk de slaap meer ontregelt?
  • nog steeds de uren vóór 24.00 uur dubbel tellen?
  • er ochtendmensen en avondmensen zijn?
  • er sprake is van een slaapstoornis als je meer dan drie maanden slecht slaapt?
  • vrouwen meer slapen dan mannen?
  • ritme belangrijk is?
  • op de zelfde tijd naar bed, op de zelfde tijd opstaan wonderen doet?
  • er bekende kortslapers waren? Napoleon, Madonna en Edison!

Slaap lekker!

[fbcomments]