Vitamine D

zon

Vitamine D speelt een rol bij het in stand houden van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. Het is belangrijk voor sterke botten en tanden, en het zorgt ervoor dat de mineralen calcium en fosfor uit de voeding worden opgenomen door ons lichaam. Daarnaast heeft het invloed op onze stemming en gevoeligheid voor stress. Een belangrijke vitamine dus!

Uit voeding kunnen we een heel klein deel van de dagelijks nodige hoeveelheid vitamine D halen. Het zit van nature in dierlijke voedingsmiddelen als vette vis, vet vlees, eieren en volle melkproducten. Maar de belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Vitamine D wordt namelijk onder invloed van zonlicht door ons lichaam in de huid aangemaakt. In de winter zijn de dagen korter, is het minder vaak zonnig weer en zijn we minder buiten.  Ons lichaam kan dan soms niet genoeg vitamine D aanmaken, en er bestaat het risico op een tekort. Dan kan aanvulling nodig zijn. Er zijn experts op het gebied van supplementen die iedereen aanraden om minimaal 2000 IE (50 microgram) te gebruiken.

Voldoende vitamine D is van belang bij:

  • preventie van osteoporose (botontkalking)
  • valpreventie, oncologische preventie, vermoeidheid, depressieve stemming, spier – en gewrichtsklachten
  • heeft een incarnerend effect als het ’s morgens ingenomen wordt, het hele jaar door

[fbcomments]