Vitamine C

Citrusvruchten

Vitamine C (ascorbinezuur) is nodig voor een goede weerstand tegen infecties, wondgenezing, gezonde botten, tanden en bloedvaten.

Het speelt een rol bij de vorming van hormonen en collageen (een eiwit in bindweefsel en kraakbeen), bevordert de opname van ijzer uit de voeding en is een belangrijke antioxidant.  Ons lichaam kan zelf deze vitamine niet aanmaken, maar het is wel een enorm belangrijke vitamine.

Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen; met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Vitamine C is noodzakelijk voor versterking van ons immuunsysteem. Allerlei infecties en ziektes kunnen  beter bestreden worden als we maar voldoende vitamine C in ons lichaam hebben. Daarom kan het goed zijn om in de wintermaanden extra vitamine C te gebruiken. Advies aan volwassenen is  om dagelijks 1000mg in te nemen.  Neem tijdens een periode van verkoudheid of griep extra, 2000 tot 3000mg per dag. Neem het dan verspreid over de dag in, 1000mg per keer. Als we namelijk in zo’n situatie voldoende vitamine C gebruiken maakt het lichaam zelf een stofje aan, interferon, wat ons helpt om het virus weg te werken.

Wat het lichaam niet nodig heeft zal het zelf weer uitplassen. Ook in een periode met veel stress kan het nodig zijn om extra vitamine C te gebruiken, om de weerstand op peil te houden.

Citrus

[fbcomments]