8 Tips om kanker te voorkomen

Kanker voorkomen

Jaarlijks stijgt het aantal nieuwe kankergevallen in Nederland en het is dan ook doodsoorzaak nummer één in ons land. De Stichting tegen Kanker in België is sinds kort een actie begonnen en deelt het medicijn Prolongitudine® gratis uit.

Het dagelijks in te nemen medicijn verlaagt de kans op kanker met meer dan 30%. In het doosje blijkt geen pilstrip te zitten, maar een zogenaamde bijsluiter met twaalf tips die de kans op kanker verlagen. Een mooi initiatief met tips die zijn opgesteld door het Internationale Kankeronderzoekbureau. In dit artikel vind je enkele van deze tips en andere dingen die je kunt doen om de kans op kanker te verkleinen.

De tips van het Internationale Kankeronderzoekbureau

Dit zijn de belangrijkste tips die het Internationale Kankeronderzoekbureau geeft wat betreft het voorkomen van kanker:

  1. Stop met roken en vermijd plekken waar gerookt wordt. Ventileer je woning zo vaak mogelijk en maak wandelingen in de natuur voor frisse lucht.
  2. Probeer elke dag voldoende te bewegen. Er wordt in Nederland regelmatig reclame gemaakt voor minimaal 30 minuten aaneengesloten beweging per dag. Dit mag wandelen of fietsen zijn, maar ook het huishouden en tuinieren tellen mee. Blijf bovendien niet te lang aan een stuk door zitten.
  3. Zorg voor een gezond lichaamsgewicht. Door overgewicht stijgt niet alleen het risico op kanker, maar ook op veel andere ziektes.
  4. Eet gezond en consumeer meer groenten, fruit en peulvruchten. Drink per dag minimaal anderhalve tot twee liter water. Daarnaast is het belangrijk dat je de inname van suikers, zout, slechte vetten, bewerkte producten en rood vlees beperkt.
  5. Drink niet of minder alcohol. Veel mensen vergoelijken de inname van rode wijn doordat het goede stoffen voor je lichaam bevat, maar dezelfde stoffen komen ook voor in groenten en fruit.
  6. Gebruik geen synthetische hormonen, die bijvoorbeeld in medicijnen zitten die tijdens de menopauze vaak worden voorgeschreven. Ook in vleesproducten en plastic drinkflesjes komen de hormonen voor.
  7. Blijf niet te lang in de zon: zon is een belangrijke bron van vitamine D, maar te lang in de felle zon blijven zorgt mogelijk voor problemen. Zoek daarom op de heetste momenten van de dag de schaduw op. Kijk vooral uit als de zon op zijn hoogste punt staat, want dan is er niet veel schaduw. Gebruik zonnebrandcrème of beschermende kleding.
  8. Veel mensen komen op hun werk in aanraking met kankerverwekkende stoffen, maar ook thuis bestaan vaak veel kankerverwekkende bronnen. Denk bijvoorbeeld aan teflon pannen, plastic kookgerei, schoonmaakmiddelen, bestrijdingsmiddelen op onze groenten en fruit en synthetische cosmetica en verzorgingsproducten.

Meer over voeding en kanker

Het eten van ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen verhogen het risico op ontstekingsziekten en kanker. Deze voedingsmiddelen worden in Nederland veel te veel genuttigd, met name suikers en slechte vetten. Slechte vetten zijn onder andere bewerkte plantaardige oliën zoals zonnebloemolie en sojaolie. Deze vetten bestaan uit geoxideerde omega 6 vetten en die kunnen we beter vermijden, of in natuurlijke vorm zoals in noten nuttigen.

Het is veel beter wanneer we kiezen voor koude algenolie, lijnzaadolie, of hennepzaadolie die omega 3 bevatten. Voor voldoende inname van omega 3 kunnen we ook voor vette wilde vis zoals haring, makreel of zalm kiezen. Gezonde omega 9 zit in ongefilterde, koudgeperste olijfolie. Wil je bakken tijdens het bereiden van je avondeten, dan kun je dat het best doen in roomboter, kokosolie of duurzame palmolie.

Het Amerikaanse kankerinstituut heeft onderzoek gedaan naar de bescherming van kruisbloemige groenten tegen kanker. Deze koolachtigen zoals boerenkool, broccoli, bloemkool, spruitjes en rucola zouden inderdaad beschermen tegen kanker doordat ze veel indole-3-carbinol en sulforafaan bevatten. Deze stoffen hebben een kankerremmende werking, die wordt versterkt wanneer de groente rauw wordt gegeten. Broccoli kan bijvoorbeeld prima rauw gegeten worden met een lekker dipsausje.

Ook kruiden kunnen de kans op kanker verlagen. Kurkuma of geelwortel is een krachtige remmer van ontstekingen en kan samen met kerrie gemakkelijk aan een gerecht worden toegevoegd. Daarnaast kunnen Italiaanse kruiden zoals basilicum, oregano, tijm, rozemarijn, peterselie en salie laaggradige ontstekingen verminderen.

Kanker en gedachtekracht

De invloed van een positieve levenshouding en weinig stress wordt nog steeds te weinig benadrukt als het gaat om het ontstaan en verloop van ziektes. De hoeveelheid stress kan een aanzienlijke invloed op het verloop van kanker hebben en kan zelfs het risico op kanker verhogen. Stress daarom zo min mogelijk, al is dit misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Mindfulness is een goede manier om stress en wrok los te laten en het is gebleken dat het psychisch en lichamelijk welbevinden bij kankerpatiënten er enorm door verbetert.

Foto: iStockphoto.com